Odvážná manažerka se srdcem na pravém místě

Simona Kijonková

Je majitelkou a ředitelkou jedné z nejrychleji se rozrůstajících firem České republiky. Šéfuje více jak 1500 zaměstnancům. Má odvahu, kuráž, jasně stanovené cíle, přesto je empatická a lidská. Řeč je o Simoně Kijonkové, zakladatelce společnosti Zásilkovna.

Náročné dětství

Simona Kijonková nepatřila mezi rozmazlované děti, které automaticky zdědily majetek po svých rodičích. Díky rodinné situaci byla nucena rychle dospět. Protože chtěla pomoct své mamince samoživitelce, začala už ve 14 letech pravidelně roznášet letáky do kaslíků.

„Z dětství jsem si odnesla, že zázraky jsou možné. Naučila jsem se houževnatosti a tomu, že pomocná ruka je na konci pravého ramene“, řekla nedávno Simona Kijonková pro Hospodářské noviny. Při studiu na sociálně ekonomické fakultě univerzity v Ústí nad Labem si přivydělávala jako sanitářka v místní nemocnici, kde dokonce občas přespávala, když neměla kde bydlet. Práce se nikdy neštítila.

Po získání bakalářského titulu v Ústí nad Labem ještě dokončila studia na Vysoké škole ekonomické v Praze a získala titul inženýrka. K tomu, co jí vysokoškolské studium naučilo, Simona Kijonková dodává: „U mě to nebylo tím, že bych chtěla vystudovat konkrétní školu, spíš to byla obecná touha po vědění. To také oceňuji při náboru nových zaměstnanců. Více než životopis mě zajímá jejich rozhled.“

Zásilkovna a ženy

Jak je na tom společnost Zásilkovna se zaměstnáváním žen? Není tajemstvím, že právě Simona Kijonková cíleně povzbuzuje ženy k získání prestižních firemních pozic napříč celou firmou. „V holdingu máme zhruba 48 procent žen, z čehož mám velkou radost. Zastávají pozice v IT oddělení, vedou provozy ve velkých depech a jsou i v nejvyšším vedení. Například v Polsku máme výkonnou ředitelku“, vyjadřuje nadšení zakladatelka Zásilkovny.

Simona Kijonková se při vedení firmy zaměřuje i na finančních gramotnost začínajících manažerek, respektive dalších podnikatelek. Zcela otevřeně říká: „Vnímám, že ji ženy v Česku mají nižší než v zahraničí. Jednoduše se ale dá říci, že podnikání není žádné perpetuum mobile a je důležité si vše pořádně spočítat“. Podle šéfky Zásilkovny musí člověk obor svého povolání opravdu milovat, aby dosáhl dalšího rozvoje firmy.

Experiment Libuška

Simona Kijonková se nedávno zúčastnila tajného projektu televize Nova „Utajený šéf“. V rámci skrytého natáčení byla dokonale změněna její vizáž a Simona se stala řadovou zaměstnankyní své vlastní firmy. Když se poprvé zahlédla v zrcadle po práci vizážistů a maskérek, zhrozila se slovy: „Vypadám jako upír.“ Součástí dokonalého maskování byla totiž nejen paruka zakrývající krásné blonďaté vlasy Simony, ale i falešný chrup.

Při natáčení projektu se Simona Kijonková stala „Libuškou“, samoživitelkou a maminkou pěti dětí. Při zpětném zhodnocení celého projektu si vybavila své vlastní dětství a náročný život vlastní maminky. Proto se neubránila dojetí: „Teď začínám trochu brečet. Skutečně to byl příběh mojí maminky.“

Nejtěžší při celém natáčení pro šéfku Zásilkovny bylo skloubení rolí Libušky a ředitelky firmy. „Hrát dvojroli pro mě bylo nejtěžší“, přiznala skromně Simona Kijonková. Telefon musela mít stále zapnutý, jenže nemohla reagovat pokaždé, když jí někdo z manažerů volal. Neustálé přesouvání se do dvou naprosto odlišných životů bylo velmi vysilující.

Když od televize Nova dostala po skončení natáčení otázku, zda by se takového tajného projektu měl zúčastnit každý velký šéf, Simona Kijonková otevřeně odpověděla: „Tenhle projekt není pro každého, protože ne každý chce vystoupit ze své komfortní zóny. Je to pro ty odvážné. Je to pro ty, kteří chtějí najít pravdu. Bohužel také vím, že spousta manažerů tu pravdu hledat nechce.“

Účetní firma Brno