„Bez práce nejsou koláče“, říká staré české přísloví. „Kdo nechce pracovat, ať nejí“, doplňuje samotná Bible. Práce je základní potřebou a nutností každé společnosti. Může být ale i radostí. Program Strive Czechia založený společností Mastercard sleduje cíl pomoci mužům i ženám, které napříč Českem živí poctivá práce. Jaké cíle program Strive Czechia sleduje?
O čem Strive Czechia je
Strive Czechia je tříletý program vzniklý pod záštitou Centra pro inkluzivní růst společnosti Mastercard. Jeho hlavní ambicí je pomoci českým mikro a malým podnikům (zkráceně MSE) celkovou částkou více jak 5,5 miliónů dolarů. V jaké oblasti a s jakým cílem? Jde o následující cíle:
- pomoc v oblasti digitálních kompetencí a investic,
- přístupu k financím,
- klíčových dovedností,
- koučování,
- vytváření sítí, s jejichž pomocí se zapojí do digitální ekonomiky České republiky,
- prosadit se a uspět v dané digitální síti.
Generální ředitel Mastercard pro Českou a Slovenskou republiku, Michal Čarný, k tomu dodává: „Mikropodniky a malé podniky jsou páteří české ekonomiky, ale události poslední let a měsíců mají pro mnohé z nich likvidační dopad. Nyní více než kdy předtím potřebují malé firmy přístup k podpoře a zdrojům, které jim umožní prosperovat v této náročné době. Program Strive byl nastaven tak, aby jim přesně tuto podporu poskytoval. Jsme nadšeni, že prostřednictvím propojení s našimi klíčovými partnery můžeme přispívat k úspěchům mikro a malých podniků po celé zemi.“ Vladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory České republiky, která je jedním z partnerů projektu, k tomu dodává: „Jak se hospodářství země vzpamatovává z pandemie onemocnění covidu-19, uvádějí dvě pětiny drobných podniků, že se za posledních 12 měsíců jejich příjmy zvýšily. A z těch, které růst pozorují, plná čtvrtina vykazuje významný růst. To je nepochybně velmi dobrý signál. Nicméně energetická krize a inflace budou zřejmě pozitivní náladu firem v následujících měsících značně mírnit.“
Pomocná ruka
Program Strive Czechia přináší pomocnou ruku malým a středním firmám zejména v následujících směrech:
Pomoc řešit makroproblémy v mikropodnikání
Pro mnohé podnikatele a podnikatelky je v posledních měsících aktuálním námětem samotné přežití. Poté, co firmy po skončené pandemii začaly pomalu růst, se začaly potýkat s růstem nákladů ve spojení s dopady energetické krize. Program Strive Czechia proto zprostředkovává podporu a znalosti od největších odborníků v daném oboru, tak aby pomohly podnikatelům a podnikatelkám překonat nejnáročnější období, a přitom se dál soustředit na své ambice.
Pomoc v růstu prosperity
Dalším druhem pomoci, který si Mastercard v rámci projektu vytyčil, je podpora růstu prosperity malých firem. Při budování inkluzivní ekonomiky je klíčové neustále posouvat různé úrovně digitalizace nejrůznějších podnikatelských plánu o úroveň výš. V případě Česka může jít o podporu start-upů až po občasné prodejce ve stáncích. Důležité je stále růst.
Pomoc s budováním komunity
Aby mohly malé firmy dále růst, potřebují budovat komunitu, která by pro ně měla trvalý přínos. Tréninky s inkluzivním přístupem nebo odborná digitální školení mají za cíl vytvářet a udržovat soudržnost podnikatelské komunity.
Digitalizace v Česku
Celosvětová pandemie koronaviru jasně ukázala význam digitalizace. V závěrečné zprávě o průzkumu, který pro Mastercard zpravovala společnost 60 Decibels, se uvádí: „Takřka šest z deseti podnikatelů a podnikatelek věří, že digitalizace je zcela zásadní pro jejich budoucí úspěch. U firem, v jejichž čele stojí ženy, je to ale jen 45 procent. Data ze šetření Asociace malých a středních podnikatelů zase ukazují, že průměrný podnik naplnil své cíle v oblasti digitalizace jen ze 40 procent a mezi těmi nejmenšími firmami je tento podíl ještě nižší. České mikro a malé podniky mají tedy nadále vysoký potenciál pro další digitalizaci. Pozitivní je, že z dosavadních dlouholetých zkušeností společnosti Mastercard z působení na českém trhu víme, že se u českých živnostníků a nejmenších firem nemusíme obávat o nadšení pro nové technologie a chuť inovovat. Důležité je usnadnit jim cestu k potřebným nástrojům.“
Společnost Mastercard se proto rozhodla pomoci českým podnikatelům a podnikatelkám, a to jako druhým v celé Evropě hned za Spojeným královstvím. Program osloví zhruba 250 000 firem napříč Českem s tím, že podmínkou je, aby alespoň 100 000 z nich bylo vlastněno nebo vedeno ženami.